Speel niet te snel 1.
Als je speelt moet je niet alleen de actuele
slag plannen, maar ook de slagen daarna.
je moet dus een speelplan maken
Zuid heeft geen sterke troef, het zijn er wel
4. Maar verder zit zijn hand goed in elkaar,
goede steun in de ruiten (geboden door
Noord) en ook nog schoppen Aas. Toen
dummy werd opengelegd werd de
troefsteun van Partner zichtbaar.
Uitstekend.
Wel kwam uit met
H, genomen door Zuid
met de Aas. Zuid besloot dat, als hij
klaveren in Zuid kon introeven, er wel 12
slagen te maken waren. Daarom speelde hij
naar klaveren Aas van dummy, en troefde
een klaveren in. Nu moest Ruiten Aas er uit
gespeeld worden, en een kleine ruiten werd
naar de Vrouw van Dummy gespeeld. De
slag ging naar Oost die de Aas legde. Nu
speelde Oost schoppen 9, en die werd door Dummy ingetroefd met de boer.
Vanaf dit moment was het contract niet meer te maken. Waar ging het mis?
Zuid kon geen troef meer trekken, de verdeling
was 4-1. Zuid kan ook geen Ruiten meer
spelen, want die wordt ingetroefd door Oost. En
elke keer als Oost aan slag komt, dan speelt hij
schoppen. En die moest weer in Dummy
ingetroefd worden
Zuid maakt de blunder al in de eerste slag. Die
slag moet aan West gelaten worden. De
verdedigers kunnen nu er niet voor zorgen dat
Dummy schoppen moet introeven. Zuid kan
echter de klaveren introeven, en kan er ook
voor zorgen dat Ruiten vrij gespeeld wordt. Zuid
maakt zo zijn 4
en wellicht een overslag als
de verdediging een fout maakt.
Moet Zuid het idee, 12 slagen te halen, laten
varen? Oordeel zelf. Houd in gedachte dat
West een uitkomstdoublet heeft geplaatst, dus
is er een kans dat de harten slecht verdeeld zit.
Het belangrijkste is echter dat Zuid inziet dat hij de eerste slag niet moet nemen.