Speel niet te snel 1. Als je speelt moet je niet alleen de actuele slag plannen, maar ook de slagen daarna. je moet dus een speelplan maken Zuid heeft geen sterke troef, het zijn er wel 4. Maar verder zit zijn hand goed in elkaar, goede steun in de ruiten (geboden door Noord) en ook nog schoppen Aas. Toen dummy werd opengelegd werd de troefsteun van Partner zichtbaar. Uitstekend. Wel kwam uit met H, genomen door Zuid met de Aas. Zuid besloot dat, als hij klaveren in Zuid kon introeven, er wel 12 slagen te maken waren. Daarom speelde hij naar klaveren Aas van dummy, en troefde een klaveren in. Nu moest Ruiten Aas er uit gespeeld worden, en een kleine ruiten werd naar de Vrouw van Dummy gespeeld. De slag ging naar Oost die de Aas legde. Nu speelde Oost schoppen 9, en die werd door Dummy ingetroefd met de boer. Vanaf dit moment was het contract niet meer te maken. Waar ging het mis? Zuid kon geen troef meer trekken, de verdeling was 4-1. Zuid kan ook geen Ruiten meer spelen, want die wordt ingetroefd door Oost. En elke keer als Oost aan slag komt, dan speelt hij schoppen. En die moest weer in Dummy ingetroefd worden Zuid maakt de blunder al in de eerste slag. Die slag moet aan West gelaten worden. De verdedigers kunnen nu er niet voor zorgen dat Dummy schoppen moet introeven. Zuid kan echter de klaveren introeven, en kan er ook voor zorgen dat Ruiten vrij gespeeld wordt. Zuid maakt zo zijn 4 en wellicht een overslag als de verdediging een fout maakt. Moet Zuid het idee, 12 slagen te halen, laten varen? Oordeel zelf. Houd in gedachte dat West een uitkomstdoublet heeft geplaatst, dus is er een kans dat de harten slecht verdeeld zit. Het belangrijkste is echter dat Zuid inziet dat hij de eerste slag niet moet nemen.
Michael Lawrence